En spesiell tur.

Kournas med masse pedalbåter,
Jeg trodde at jeg skulle på tur til Apokoronas med mine venner Unni og Tor Arne i går, men vi hadde ikke flere påmeldte dessverre. Håper på en tur dit snart! Reisebyrået fikk ett tilbud om å være guider på en heldagstur, og de trengte meg der. Jeg ble oppringt på søndag, og takket ja til det.
glade ansatte i ActiveWin venter på oss,
bussene som kjørte oss rundt,
Vi kjørte avgårde til Georgioupolis og der ventet en hel digital bedrift fra Manchester, ActiveWin på oss! De var på en 4 dagers jobbe/bonde langhelg, og skulle på tur i distriktet.
Jeg var ansvarlig for en buss med 55 unge voksne og vi kjørte først til Dourakis vingård. Den andre bussen+ minibussen til GS Tours kjørte til go kart banen Pistapark først, og skulle dra til vingården etterpå, så vi ikke var alle samtidig. Tilsammen var det 116 med på turen, bortsett fra oss tre, Jannis, Dimitris og jeg fra GS og de to sjåførene.
De var meget høylytte og glade og det var ikke mulig å gi dem noe informasjon om øya, de bare tullet og lo, så det ga jeg opp fort.
foran i bussen med sjåføren,
De hadde ølbokser med på turen, og så skulle de til vinsmaking!! Lykken var stor og stemningen høy. Dourakis ligger utenfor Alikambos etter Vrisses på vei mot Sfakia.
Vi måtte dele dem inn i to grupper til en tur rundt og jeg ventet ute i det fine været på den grønne plenen med dem som ventet. De var bare glade for å være i Hellas, og nyte sol og fri og lette å bli kjent med.
litt informasjon først,

vingården,

på vei inn til vinsmaking,

vinsmakingen er i gang,
Etterpå fikk alle smake de forskjellige vinene, men de hørte ikke etter, eller brydde seg om hvilket drueslag vinene var laget av, eller hvilken smak vinen ga. Den stakkars damen prøve, men de fulgte ikke med.
Lykkelige og lettere berusete, kjørte vi dem til en Go Kart bane som ligger ved siden av Limnopolis badelandet som ligger sør for byen i Varipetro.
første gruppe klare for go kart kjøring,

resten venter og følger med,

klare,

rundt og rundt i full fart,
Her slo de seg skikkelig løs. De var delt inn i 4 grupper og de som ikke kjørte, drakk øl eller brus, og fulgte med på de andre. Gøy med go kart, anbefales.
Vi var heldige med været og de var veldig greie og lette å kommandere. På vår buss var sjefene med, så de oppførte seg veldig pent. Hyggelig bekjentskap og veldige blide de fleste av dem.
Vi kjørte tilbake igjen, og stoppet for lunsj i Kalives, på Gialos, hvor det var dekket til alle.
fin taverna i Kalives med god mat,

dekket opp til alle inne,

Glade bestilte de mer øl, og etter en stund kom de andre også, de hadde hatt problemer med fulle folk som skulle kaste opp etter vinsmakingen. Hvor smart det var med vinsmaking er en annen sak. Vi hadde ikke lagt programmet, bare fulgte det programmet vi fikk.
sjåfører og guider spiste også,

klare for ny avreise,

på vei til Kournas,

spesiell måte å gjete sauene på.

Etter lunsjen, kjørte vi videre til vakre Kournas innsjøen og der fikk de dra ut med pedalbåter. De fleste var nokså solbrente og det gjorde ikke så mye at solen hadde gjemt seg litt der oppe ved innsjøen.

klare til ny dyst etter maten,

mange ville ut i pedalbåter,

Jannis holder øye med båtene,

Halvparten ville, mens resten fulgte med fra land, spiste is og koste seg.
fylte jo opp en del da, våre turister.

Noen unge menn badet og laget mye støy rundt det.
Alt i alt en litt slitsom, men fin dag. Hvis du ser bort i fra fulle folk og litt mye flåsing, var alle fornøyde. Jeg fikk et avbrekk fra hverdagen og likte det.
Jannis og Dimitris, sønn og far i GS Tours.
I dag reiser de hjem til England igjen, og  de har fått noen gode opplevelser og har gode minner fra dagene på Kreta. Jeg hviler ut og håper at noen kommer til byvandring i morgen klokken 17.00.