Agios Nikolaos

Jeg fortsetter der jeg slapp med innlegget fra Sitia. Sidsel og jeg tok bussen videre til Agios Nikolaos etter noen deilige avslappende dager der. Jeg kommer tilbake til noen turer og steder rundt Sitia senere.
Vi hadde leid rom i Ammoudara, et lite sted utenfor Agios Nikolaos. Min norske facebookvenn Zamira, som bor i Agios Nikolaos, hadde anbefalt meg Poppy Villas.
Poppy Villas
Vi gikk av bussen i Ammoudara, og fant Poppy og datteren som ventet på oss. Poppy er over 70 år, og hun og mannen har drevet stedet i 40 år. I dag er hun i resepsjonen og tar i mot gjestene, mens mannen tusler rundt og gjør vaktmesterjobber og barna deres driver stedet for dem. Selv bor de på området med leilighetene, bassenget og alle de flotte trærne og plantene.
far selv er "vaktmester",
Poppy med siameserkatten sin,
Vi likte leiligheten vår, selv om den var mye mindre enn den vi hadde i Sitia. Utsikten flott og sjøen med stranda rett ned. Jeg hoppet i havet, og så dro vi med taxi inn til byen.
utsikten til stranda,

utsikt fra verandaen,
nytt bad,

greit soverom,

flott veranda med utsikt,

utsikt fra bassenget,

på stranda, bak fjellene ligger Sitia,

Ammoudara ligger bare 5 minutters kjøretur utenfor byen.

Vi hadde en avtale med Zamira som jobber i stenbutikken Talos midt i hovedgata. Her fant vi henne blant alle de vakre stenene, smykkene og krystallene. Flott butikk!!
Talos sten, smykker og fossilbutikk,

blide Zamira i butikken
Sidsel og jeg tok oss en pause ved lagunen mens vi ventet på at hun skulle slutte på jobb og vi nøt utsikten og roen som var der så tidlig på sesongen.
smale sidegater,

ved lagunen,

gågata,

vakkert ved lagunen,

Jeg kom ganske ofte til Agios Nikolaos de årene jeg bodde i Sitia, og det er ikke så store forandringer å se i byen. I Elounda vet jeg at forholdene er helt annerledes inn på tidlig 80 tall, da jeg besøkte stedet aller første gang.
Elounda i dag,

Elounda,
Vi tenkte litt på å dra til Spinalonga, men vi orket ikke, i og med at vi skulle hele den lange veien tilbake til Hania neste dag, og Sidsel hjem til Moss dagen etter det igjen. Gamle damer på tur, med ønske om en avslappet tur.
Zamira tok oss med gjennom byen og bort til bystranda Kitroplatia der vi spiste på Maistrali. Her fikk vi meze og maten var god sa de som kunne spise den. Jeg mener, jeg spiste bakte poteter og de var også gode.
Zamira og Sidsel går gjennom byen,

vi spiser på Maistrali,

fint sted med god mat og atmosfære,

fint på Maistrali,

bystranda,

Stemningen var fin der, og utsikten vakker. Anbefales, hvis man skal litt utenom turistfellene og spise kvalitetsmat til bra priser der grekerne spiser.

Zamira har bodd i byen siden 1989, er gift med sin greker, og har to barn, en gutt og en pike. Hun er lykkelig og veldig fornøyd med livet sitt. De siste 7-8 årene har også foreldrene hennes flyttet ned og hele storfamilien bor i samme hus. Hun jobber i sesongen, og nyter vintermånedene til fotturer i hele Lassiti. Veldig hyggelig dame som elsker byen, familien sin og det flotte turterrenget Kreta byr på. Jeg var glad for å endelig treffe henne, etter mange år med samtaler på nettet, og hennes anbefaling om hotell falt i vår smak. Hennes norske venner i området , Anne Margrethe Schnell Pitharoulis og Margaretha Tuft  har startet fb gruppen Kretagora. Her finner dere info om østsiden av øya. Fin side fra ivrige damer.
Zamira,
Noen bilder fra havna:
vakre bygg langs havna,

gågata,

Poppy Villas, stranda og stedet, falt vi for. Her er Sidsel og Poppy før avreise:

Vi tok bussen videre hjem dagen etter fra den fine nye busstasjonen i byen. Bussene er behagelige, sjåførene flinke, og prisene veldig rimelige. Det koster 7.90 fra Agios Nikolaos til Iraklio og tar ca. 1.30 time og 15.10 videre til Hania, som tar i underkant av 3 timer.

Det er trygt og billig å ta lokalbussene i Hellas. Her kan du gå inn og finne billetter og rutetider fra Hania:     https://www.e-ktel.com/en/services/online-ticket-reservation
Og her fra Iraklio:  https://www.ktelherlas.gr/en/
Det statlige  buss -selskapet heter Ktel.

Zamira anbefaler dere disse stedene hvis dere besøker byen:
 Meze i Kitroplatia bukten,; Maistrali, Xrusofili, Paradosiako...eldste kjøkkenet i byen, gamle Faros for grillet fisk og kjøtt...
Portes ( med gamle,tredører) ved,stadion, nydelig mat, men inne...
Videre forbi Stadion en koselig kaffebar Votsalo, Bueno Cafebar m lett snacks ved siden av Maistrali ( Kitroplatia) og den beste av alle cafe Chez George, med byens beste utsikt ovenfor innsjøen...